close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

האתגרים של נפתלי בנט

יהושע חסוןיג סיוון, תשעג22/05/2013

דעה- נפתלי בנט וההצעות שלו הן הדרך לאחדות גדולה יותר בציבור הישראלי. מה כן ומה לא

תגיות:

רוח של שינוי נושבת בחברה הישראלית על גווניה השונים בעת האחרונה. תהליכים חברתיים הנוגעים לאופי הממשל מחד ושינוי, התקרבות והתרחקות, בין זרמים שונים ביהדות מאידך יצרו מצב חדש בו קיים צורך אמיתי לגשר בין חלקי החברה השונים, למנוע קרע חברתי תוך שמירת זכויותיהם של הזרמים השונים. ניתן להתבונן בנפתלי בנט כמקרה בוחן לשינויים הללו.

השביל הצר שבין קודש לחול
התנועה הדתית הלאומית מבטאת במהותה השקפה אשר באה לגשר בין תקופות, בין ערכים יהודיים מסורתיים לציונות מודרנית. כבר מתחילתה, חרטה תנועת בני עקיבא על דגלה את הסיסמה: "תורה

ועבודה בחזון ומעש". סיסמה זו מאז ומעולם באה לבדל את הציונות הדתית מהבדלנות החרדית וגישת "תורתו אמנותו".

הציונית הדתית פוסעת בין ערכי היהדות המסורתיים לערכי הציונות והמודרניות. לצד עבודה ופרנסה נשמרים ערכי המסורת והיהדות, לצד הקפדה על קיום המצוות קיימת גם ההכרה כי יש לאפשר לכל אדם לחיות על פי אמונתו.

נפתלי בנט מגלם ערכים אלו בקריאתו להפוך את יום ראשון, לדוגמה, ליום חופש. במרבית מדינות העולם, יום ראשון הוא היום בו החברות אינן פועלות ושבוע העבודה כפי שהוא מוגדר בארץ פוגע בתפעול התקין של חברות בינלאומיות רבות. יום השבת, על פי עקרונותיו של בנט ישמר כיום בעל צביון מיוחד וכך יתאפשר קיום מקביל של שמירה על ערכי היהדות במקביל לגלובליזציה המאפשרת התנהלות כלכלית נבונה ומודרנית בעולם הנוכחי.

גישור בין זרמי היהדות השונים
התנועה החרדית סיגלה התנהגויות בדלניות בקרב החברה הישראלית, התנהלות אשר הלכה והתעצמה בשנים האחרונות והביאה את המצב בארץ עד לסף קרע חברתי של ממש בין חילונים לחרדים. הציונות הדתית אשר משמשת גשר בין זרמים מנוגדים אלו, הלכה והתקרבה לחברה החילונית לצד ההתבדלות החרדית.

נפתלי בנט מנסה לאחד בין זרמים שונים אלו ולמנוע קרע של ממש. בכדי לעשות זאת יהיה עליו לחלץ מספר מוסדות מרכזיים החולשים על החיים במדינת ישראל ונוגעים לחרדים, דתיים, מסורתיים וחילוניים כאחד. בראש רשימת מוסדות אלו עומדת הרבנות הראשית אשר חולשת, בין היתר, על דיני אישות וגיור אשר במדינת ישראל נתונים בידיה. המהלכים האחרונים של נפתלי בנט אשר פועלים לצורך בחירת רבנים ראשיים מקרב הציונות הדתית ולא מקרב הזרמים החרדים תאפשר לעשות רפורמות גדולות בתחומים אלו, תחומים אשר יעזרו לגשר על הפער והקרע שהולך ומתהווה בין חרדים לחילוניים, ובין חרדים לציונות הדתית.

גיוס מרצון ושילוב במעגל העבודה
אחת הסיסמאות הגדולות בבחירות האחרונות נגעה סביב נושא השוויון בנטל. במסגרת נושא זה היו שדרשו גיוס בכפייה של חרדים, דבר אשר יביא לתוצאה הפוכה על פי דעתו של נפתלי בנט. החדשנות המוצגת בעמדותיו קוראת לשילוב החרדים במעגל העבודה במקביל ליצירת כמות מוגדרת של אלו אשר תורתם אמנותם. באופן זה, מעריך בנט, יווצר מצב בו החרדים ישתלבו מרצונם במעגל העבודה תוך לימוד כישורים מעשיים שיאפשרו להם השתלבות כזו, לצד מתן מקום של כבוד והכרה באותם אלו אשר מקדישים חייהם ללימוד התורה.

גישור מסוג זה יביא לקירוב בין הזרמים השונים הפועלים בחברה הישראלית. החרדים ישתלבו בחיים פעילים ותורמים לחברה מתוך רצון, תוך הקמת הזדמנויות שילוב תעסוקתי הן בתעשייה והן בצבא או בשירות האזרחי אשר יאפשרו שילוב כזה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה